Druk op ENTER om te zoeken of ESC om te sluiten

Extra begeleiding

Ontmoet onze
ondersteuningscoördinator Hanneke

Hoi! Aangenaam, wat leuk! Ik ben Hanneke en werk samen met Astrid als intern begeleider op Basisschool Beneden Beekloop. Ik werk hier iedere dag met veel plezier. Waarom? Omdat hier de nadruk voor iedere leerling gelegd wordt op ‘waar ben ik goed in’ en dat hoeft niet altijd verbonden te zijn met het leren. Het kan zijn dat kinderen bij spelling de woorden niet goed kunnen schrijven, maar wel teksten goed kunnen onthouden op het podium. Iedere leerling is hier uniek en wordt gezien; dat vind ik mooi.

‘Onze ambities zijn hoog, hoger dan de landelijke norm.
We kijken bewust naar leerlingen en zetten in op
wat zij kunnen!’

– Hanneke

De kwaliteit van onderwijs, dus het kennen en kunnen, is bij onze leerkrachten heel hoog. We brengen kennis op een goede manier over aan onze leerlingen. Het is onze taak om hierin mee te denken.

Wanneer er extra ondersteuning voor een leerling nodig is, dan kijk ik met het kind, de ouders en de leerkracht naar de mogelijkheden. Als er onderwijs op maat nodig is, dan proberen we dit veelal te realiseren. We blijven uitgaan van kansen en mogelijkheden van de leerling. Wij werken vanuit de Beneden Beekloop nauw samen met de intern begeleiders  van De Ganzebloem en De Regenboog. We kunnen met elkaar ondersteuningsvragen van leerlingen bespreken. Tevens hebben we veel overleg met ons Samenwerkingsverband Helmond Peelland. Wanneer wij het niet alleen kunnen, springen zij bij en dat is prettig.

Wanneer kinderen boven het gemiddelde presteren, blijf ik ze aanmoedigen. Alle methodes die in de klassen gebruikt worden hebben extra uitdagende opdrachten voor leerlingen die bij dat vak net even wat extra’s aankunnen. Kan een leerling structureel meer? Dan is er levelwerk, dit zorgt voor extra uitdaging. Levelwerk is de methode van Eduforce voor hoogbegaafdheid, een doorlopende leerlijn van groep 3 t/m 8. Levelwerk staat los van andere methodes. De leerling werkt feitelijk op twee sporen, een compacte basislijn en een aanvullende verrijkingslijn:

Levelwerk

Ontmoet de moeder
van Thomas

Onze kleine man Thomas zit nu in groep 2 en is een heerlijke vrije kleuter. Thomas heeft de genafwijking achromatopsie waardoor hij maar 10% ziet en volledig kleurenblind is. Ook heeft hij last van fel licht waardoor hij altijd een donkere bril draagt, ook in de klas.

Bij het uitzoeken van de basisschool hebben we gekeken of er goede begeleiding geboden kon worden en of de Beneden Beekloop open zou staan om begeleiding van buitenaf te krijgen. Wij, Thomas en school krijgen nu begeleiding van Koninklijke Visio. Vanaf dag 1 was  dit geen probleem geweest en denken ze goed mee. Zo was er in het begin alle ruimte voor overleg om elkaar goed te leren kennen en samen te ontdekken welke hulpmiddelen nodig zijn. Een heerlijk begin! Ook vonden we het belangrijk dat Thomas zichzelf kon zijn en dat er gekeken wordt naar het kind en niet naar de cijfertjes.

Thomas doet in de klas goed mee en is dol op alle bouwmateriaal, vooral de clics. Van muziek en dans wordt hij altijd enthousiast en door de begeleiding tijdens de gymlessen kan hij deze ook voor meer dan 100% meedoen. Alleen het schoolplein blijft een uitdaging omdat hij hier het overzicht niet voor heeft.

Ontmoet
Thomas

Zandtafel en de clics vind ik het leukste in mijn klas, omdat ik er veel mee kan doen. Sven, Dex en Juul zijn mijn vrienden. Juf Chantal is leuk omdat ze leuke verhaaltjes voorleest. Ik kan niet zo goed zien, maar het plaatje op de kapstok zie ik wel en ik weet dus dat ik daar mijn jas mag ophangen. Ook heb ik een loep, dat is een ding waardoor alles groter lijkt. In de musical speelde ik een varken en ik mocht knorren: dat kan ik! Later word ik net als papa snoepjesmaker.